Coca-Cola finansuje naukowców? Tak twierdzi "NYT"

Jak donosi "New York Times", największy na świecie producent słodzonych napojów, czyli koncern Coca-Cola, wspiera naukowców, którzy uważają, że winę za otyłość Amerykanów ponosi brak ćwiczeń, a nie zła dieta. Dziennik dodaje, że Coca-Cola nagradza finansowo takich "ekspertów". 

Choć na otyłość z pewnością wpływają zła dieta i brak aktywności fizycznej, to koncern Coca-Coli uważa, że winę ponosi wyłącznie ograniczenie ruchu. Według "NYT" znana korporacja weszła we współpracę z wpływowymi naukowcami, którzy nie mówią o negatywnym działaniu niezdrowych napojów.

Czy coca-cola jest zdrowa?

Puszka coca-coli ma w sobie około 7 kostek cukru, więc picie napoju w nadmiarze zdecydowanie nie służy zdrowiu. Kwas węglowy zawarty w coca-coli wypłukuje magnez i wapń w układzie kostnym. Spożywanie gazowanych napojów zwiększa także prawdopodobieństwo zawału serca.

Afera w Coca-Coli?

W obszernym artykule nowojorskiego dziennika można przeczytać, że Coca-Cola "weszła we współpracę z wpływowymi naukowcami", którzy w publikacjach medycznych na różnych konferencjach i poprzez media społecznościowe propagują przesłanie, że "aby utrzymać zdrową wagę trzeba więcej ćwiczyć, a mniej martwić się o ograniczenie kalorii".

Aferę nagłośnił dziennik "NYT", z którego można dowiedzieć się o tym, że Coca-Cola zapewniła wsparcie finansowe i logistyczne nowej organizacji non-profit, Global Energy Balance Network (GEBN). Co ciekawe, Steven Blair, profesor kultury fizycznej na Uniwersytecie Karoliny Południowej, zakwestionował powszechne w mediach w USA opinie, że to fast foody i słodzone napoje odpowiadają za nadwagę Amerykanów.

Według "NYT" Coca-Cola przekazała w minionym roku 1,5 mln dolarów dwóm uniwersytetom, które zatrudniają szefów GEBN, a od 2008 r. daje prawie 4 mln dolarów na różne projekty badawcze dwóch założycieli GEBN.

Zdaniem ekspertów od spraw zdrowia, których cytuje "NYT", jest inaczej, a Coca-Cola próbuje "odwrócić uwagę od krytyki na temat roli, jaką odgrywają słodzone napoje w szerzeniu się otyłości i cukrzycy typu 2".

"NYT" podkreśla też, że konsumpcja słodzonych napojów maleje w USA, co może być przyczyną nieuczciwego działania wielkiego koncernu.

źródło: PAP/NewYorkTimes

Więcej: