Kto pyta, nie błądzi – o co zapytać na rozmowie rekrutacyjnej?

Niewielu z nas postrzega rozmowę rekrutacyjną jako dialog równych stron. No bo jak to tak? Nie ma równości w chwili, kiedy ktoś czegoś chce, a druga strona ma pełnie władzy, żeby decydować, czy to dostanie. Czy aby na pewno? 

Pamiętaj, że pracodawca również ma tu swój interes – chce zatrudnić kompetentnego pracownika, który sprawdzi się w obowiązkach i zostanie na dłużej. Dlatego daj sobie pełne prawo do zadawania pytań – oczywiście nie wszystkich – w trakcie rozmowy rekrutacyjnej. Jeśli masz pustkę w głowie za każdym razem, kiedy słyszysz „Czy ma Pan/i do nas jakieś pytanie?”, przeczytaj te, które według nas są naprawdę ważne.

Problemy i wyzwania

Rekrutujący na pewno przekazał Ci informacje o obowiązkach czekających na nowo przyjętą osobę (jeśli tego nie zrobił – coś jest nie tak), bardzo możliwe, że przedstawił też ścieżkę rozwoju i benefity. Jednak każda rola czy dział na co dzień mierzą się ze specyficznymi problemami wynikającymi zarówno z zadań, jak i kultury firmy. Zapytaj o to, co może być największym wyzwaniem w pracy na tym stanowisku. Nie bój się, że zabrzmisz tak, jakbyś z góry chciał wybadać wszystkie zagrożenia i uciec. Wbrew pozorom takie pytanie świadczy o dużej dojrzałości i przyszłościowym myśleniu o swoim zaangażowaniu w pracę zespołu.

Prosto do celu

Pytanie o cele na najbliższe kilka miesięcy pozwoli Ci na lepsze wyobrażenie swoich potencjalnych, przyszłych obowiązków. Odpowiedź może pokazać Ci, czy firma jest w tej chwili w procesie zmiany lub czy niedawno zdarzyło się w niej coś ważnego.

Jeśli równocześnie zapytasz też o to, ile osób pracuje w dziale, będziesz mógł ogólnie oszacować, jak dużo obowiązków przed Tobą i czy nie czekają Cię długie nadgodziny. Przykładowo – jeśli firma w ciągu najbliższych dwóch miesięcy zamierza całkowicie zmienić strategię, a oprócz Ciebie w zespole jest jeszcze tylko jedna osoba, coś może być nie tak. Z drugiej strony w takiej sytuacji warto dopytać też o współpracę z podwykonawcami. Być może osoby w firmie jedynie koordynują daną aktywność, a rzeczy operacyjne zlecane są na zewnątrz.

Co poza tym? Poniżej kilka przykładów pytań, które mogą wnieść do rozmowy dużo cennych informacji:

  1. Czy stanowisko, na które aplikujesz jest nowe, czy wakat powstał w wyniku odejścia innej osoby? Jeśli to drugie – czy umowa jest stała, czy na zastępstwo?
  2. Z kim najczęściej będziesz współpracować? Czy obsługujesz klientów zewnętrznych czy wewnętrznych?
  3. Czy obowiązki wymagają większej ilości pracy indywidualnej czy zespołowej?
  4. W jaki sposób firma definiuje swoją misję, wizję i kulturę organizacyjną?
  5. Czy firma przewiduje proces regularnej oceny? Jeśli tak, w jaki sposób się to odbywa (częstotliwość rozmów rocznych, spotkania zespołów itp.)?
  6. Jak firma odnosi się do obszaru łączenia pracy z życiem osobistym? Czy przewidziany jest elastyczny czas pracy, możliwość pracy zdalnej lub niestandardowe godziny wykonywania obowiązków?
  7. Czy w zakres obowiązków wchodzą podróże służbowe? Jeśli tak, to dokąd i jak często?

Nie traktuj tych pytań jako nieprzyjemnego obowiązku, „gwarancji”, dzięki której pracodawca pomyśli, że rzeczywiście jesteś zainteresowany wakatem. To Twoja szansa – pamiętaj, że rozmowa rekrutacyjna jest dialogiem, a odpowiednie pytania zminimalizują ryzyko popełnienia błędu i... szukania nowej pracy po okresie próbnym.

Piotr Jabłoński

CEO & Founder & Career Coach at Career & CV Experts

Piotr Jabłoński - były rekruter, zdobywał doświadczenie w firmach doradztwa personalnego i w wewnętrznych działach HR. Przeprowadził ponad 200 procesów rekrutacyjnych na różne szczeble stanowisk dla polskich i międzynarodowych organizacji. 

Szum informacyjny, brak wiedzy kandydatów na temat mechanizmów rządzących rynkiem pracy w epoce mediów społecznościowych oraz kłopoty w komunikacji na linii: kandydat - rekruter - pracodawca, zainspirowały go do przejścia na „trzecią stronę mocy” i założenia firmy doradczej Career & CV Experts (http://cvexpert.pl/). Gdzie wraz zespołem Konsultantów od ponad 5 lat, skutecznie wspiera swoich Klientów w podejmowaniu strategicznych decyzji, związanych z rozwojem ich karier oraz efektywnym poruszaniu się po rynku pracy.

Wierzy, że gdyby przynajmniej połowa kandydatów, którzy nie otrzymali obiecanej informacji zwrotnej od rekruterów, zamiast obrażać się na nich, nagłośniłaby sprawę w mediach społecznościowych, to zjawisko szybko przestałoby istnieć.