Krople do oczu rozpuszczą zaćmę? Nowe badania naukowców

Zaćma nazywana także kataraktą to popularna choroba polegająca na postępującym mętnieniu soczewki oka. Obecnie usuwa się ją operacyjnie. Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego przetestowali ostatnio krople do oczu, które rozpuszczają zaćmę. Czy produkt okaże się rewolucyjnym wynalazkiem?

Nowe krople zawierają roztwór lanosterolu zmnieszającego zaćmę. Jego działanie potwierdzili naukowcy, którzy przeprowadzili badania na ludzkich soczewkach, psach i królikach.

Krople rozpuszczają zaćmę

Zespół naukowców odkrył, że dzieci chorujące na zaćmę nie wytwarzają enzymu odpowiedzialnego za powstanie lanosterolu. Badacze udowodnili także, że osoby zdrowe produkują ten roztwór, dlatego postanowili wykorzystać go w nowych kroplach.

Skuteczność produktu wykazali na podstawie badań przeprowadzonych na ludzkich soczewkach, królikach oraz psach. Okazało się, że krople zdecydowanie zmniejszyły zaćmę. Co ciekawe, w ciągu sześciu dni eksperymentu na trzynastu królikach aż u jedenastu zwierząt zaćma zamieniła się z głębokiej na lekką lub ustąpiła całkowicie.

Obecnie naukowcy są na etapie dalszych badań nad lekiem. Za około rok zamierzają wykonać testy kliniczne na ludziach. Jeśli rewolucyjny produkt okaże się skuteczny, to krople będą dostępne w sprzedaży za około 5 lat.

Leczenie zaćmy

Obecnie zaćmę można usunąć operacyjnie bez względu na wiek pacjenta czy zaawansowanie choroby. Nieleczona może doprowadzić nawet do całkowitej utraty wzroku. Istnieją dwie metody usuwania choroby - wewnątrztorebkowa i zewnętrztorebkowa. Najczęściej zmętniałą soczewkę zastępuje się sztuczną.

Źródło: Science Mag